آشنایی با منظومه شمسی

آسمان تا بنگری مُلکست و آفاق و نَفَس حیف باشد گر برین آفاق و انفس ننگری

آشنایی با منظومه شمسی

آسمان تا بنگری مُلکست و آفاق و نَفَس حیف باشد گر برین آفاق و انفس ننگری

سیاره اورانوس

 

اورانوس از نظر فاصله از خورشید هفتمین سیاره در  منظومه شمسی ما است. فقط نپتون و سیاره کوتوله پلوتون دورتر از آن هستند. اورانوس دورترین سیاره ای است که می توان آن را بدون تلسکوپ مشاهده کرد متوسط فاصله اورانوس از خورشید حدود 1784860000 مایل یا 2872460000 کیلومتر است. این فاصله را نور در دو ساعت و 40 دقیقه طی می کند. این میزان فاصله حدود 19 برابر فاصله زمین تا خورشید است.اورانوس یک توپ غول آسا از گاز و مایع است. این سیاره 11 حلقه و 22 ماه شناخته شده دارد. رنگ آبی اورانوس نتیجه وجود متان در حال جوش در آن است. این مولکول رنگ قرمز را جذب می کند در نتیجه رنگ سیاره را آبی می کند. 

مدار و چرخش  

محور گردشی اورانوس به دور خورشید خیلی زیاد یعنی 98 درجه به سمت یک طرف سیاره کج شده. یعنی این که اورانوس به جای چرخش با محور نسبتاًقائم با صفحه مداری (چنان که همه سیارات دیگر در منظومه شمسی میگردند)،روی یک پهلویش می گردد. این محور گردشی فصل های بسیار متفاوت با همرا روی سطح اورانوس به وجود آورده. 30685 روز یا بیش از 84 سال زمینی طول می کشد تا اورانوس یک بار دور خورشید بگردد. هر روز روی اورانوس نیز 17.9 ساعت زمینی طول می کشد  

اندازه  

قطر اورانوس در استوا 31763 مایل یا 51118 کیلومتر یعنی بیش از چهار برابرقطر زمین است.این غول گازی بعد از مشتری و کیوان (زحل) سومین سیاره بزرگ منظومه شمسی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد